Nieuw wetsvoorstel bevordert goed verhuurderschap en beschermt huurders

Nieuw wetsvoorstel bevordert goed verhuurderschap en beschermt huurders

Nieuw wetsvoorstel bevordert goed verhuurderschap en beschermt huurders

Een veilige en prettige woonsituatie is essentieel voor een goede levenskwaliteit. Helaas zijn huurders en woningzoekenden vaak in een zwakkere positie ten opzichte van verhuurders en verhuurbemiddelaars, met misstanden zoals discriminatie, intimidatie en te hoge huurprijzen tot gevolg.


Wetsvoorstel goed verhuurderschap

Om deze problemen aan te pakken en de positie van huurders te versterken, is er een nieuw wetsvoorstel ingediend: het wetsvoorstel goed verhuurderschap. In deze blog bespreken we de redenen achter het wetsvoorstel, de belangrijkste punten die in de wet worden meegenomen, de consequenties van het niet naleven van de wet, de reacties van andere ministers en een slotreflectie.


Reden van het wetsvoorstel

De schaarste aan huurwoningen heeft geleid tot een verzwakte positie van woningzoekenden en huurders ten opzichte van verhuurders en verhuurbemiddelaars. Hierdoor komen mensen in de knel en zijn er regelmatig misstanden op de huurmarkt. Om deze onacceptabele situatie aan te pakken, is in 2018 de "aanpak goed verhuurderschap" gestart. De resultaten van deze aanpak hebben de noodzaak van aanvullende wetgeving aangetoond, wat heeft geleid tot het indienen van het wetsvoorstel goed verhuurderschap.


Het wetsvoorstel goed verhuurderschap

Het wetsvoorstel introduceert algemene regels voor goed verhuurderschap, die gelden voor verhuurders en verhuurbemiddelaars. Deze regels bepalen het gewenste gedrag ten opzichte van woningzoekenden en huurders. Daarnaast krijgen gemeenten de mogelijkheid om een verhuurvergunning in te stellen, waarmee ze extra eisen kunnen stellen aan verhuurders en malafide verhuurders strenger kunnen aanpakken. Gemeenten krijgen ook de bevoegdheid om op de regels en vergunningen te handhaven. Daarnaast moeten ze meldpunten instellen waar huurders misstanden kunnen melden. De volgende punten zijn opgenomen in de Wet goed verhuurderschap:


Het voorkomen en tegengaan van discriminatie

Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten zich houden aan het verbod op discriminatie. Ze moeten een helder en transparant selectieproces hanteren, waarbij objectieve en niet-discriminerende selectiecriteria worden gebruikt en gecommuniceerd. De keuze voor de uiteindelijke huurder moet worden gemotiveerd aan de afgewezen kandidaat-huurders.


Het voorkomen en tegengaan van intimidatie

Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten zich onthouden van iedere vorm van intimidatie jegens woningzoekenden en huurders. Gemeenten krijgen de mogelijkheid om handhavend op te treden tegen intimidatie door verhuurders en verhuurbemiddelaars.


Schriftelijkheidsvereiste

Om rechtsonzekerheid bij huurders te voorkomen, moeten verhuurders en verhuurbemiddelaars de huurovereenkomst schriftelijk vastleggen. Dit geldt zowel voor reguliere verhuur als voor de verhuur van verblijfsruimte aan arbeidsmigranten. Het apart vastleggen van de huurovereenkomst van arbeidsmigranten van de arbeidsovereenkomst vermindert de afhankelijkheid van de werkgever.


Informatieverstrekkingsplicht

Naast het schriftelijkheidsvereiste worden verhuurders en verhuurbemiddelaars verplicht om huurders schriftelijk en op een duidelijke en begrijpelijke wijze te informeren over hun rechten en plichten met betrekking tot het gehuurde. Daarnaast moeten verhuurders de contactgegevens verstrekken van een contactpunt waar huurders terecht kunnen voor zaken met betrekking tot het gehuurde, evenals de contactgegevens van het meldpunt van de gemeente waarin het gehuurde is gelegen. Voor arbeidsmigranten geldt specifiek, dat de informatie in een taal moet worden verstrekt waar hun voorkeur naar uitgaat.


Verbod op dubbele bemiddelingskosten

Verhuurbemiddelaars mogen geen dubbele bemiddelingskosten in rekening brengen. Dit verbod was al opgenomen in het Burgerlijk Wetboek, maar wordt nu ook in dit wetsvoorstel opgenomen, zodat gemeenten de mogelijkheid krijgen om hier bestuursrechtelijk tegen op te treden.


Meldpunt

Gemeenten moeten een laagdrempelig meldpunt instellen waar huurders anoniem en kosteloos meldingen kunnen doen van ongewenst verhuurgedrag. Het meldpunt fungeert als centraal aanspreekpunt en zorgt ervoor dat huurders en woningzoekenden niet zelf op zoek hoeven te gaan naar de juiste instantie. Gemeenten kunnen op basis van de meldingen handhaven of de huurder doorverwijzen naar de juiste instantie voor hulp.


Vergunning voor de reguliere verhuur van woonruimte

Gemeenten krijgen de bevoegdheid om gebiedsgerichte vergunningen voor de reguliere verhuur van woonruimte in te stellen. Dit stelt gemeenten in staat om extra eisen te stellen aan verhuurders met betrekking tot onderhoud en maximale huurprijzen. Deze maatregel is bedoeld om malafide verhuurders aan te pakken die misbruik maken van sociaaleconomisch kwetsbare huurders.


Vergunning voor de verhuur van verblijfsruimte aan arbeidsmigranten

Gemeenten kunnen ook vergunningen instellen voor de verhuur van verblijfsruimte aan arbeidsmigranten. Hiermee kunnen gemeenten extra eisen stellen aan verhuurders met betrekking tot het aantal personen dat per verblijfsruimte mag worden verhuurd en de vereiste voorzieningen voor voedselbereiding, persoonlijke hygiëne, enzovoort. Dit is een reactie op de problemen die zijn geconstateerd in de huisvesting van arbeidsmigranten in Nederland.


Handhaving

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het toezicht en de handhaving van de algemene regels en de verhuurvergunningen. Ze hebben verschillende instrumenten tot hun beschikking, zoals waarschuwingen, bestuursdwang, bestuurlijke boetes en beheerovername. Deze maatregelen kunnen geleidelijk worden ingezet via een escalatieladder. Verhuurvergunningen kunnen ook worden geweigerd of ingetrokken, waardoor malafide verhuurders harder kunnen worden aangepakt.


Consequenties van het niet naleven van de wet

Het niet naleven van de wet kan verschillende consequenties hebben. Verhuurders en verhuurbemiddelaars die discrimineren, intimideren of zich schuldig maken aan andere vormen van misbruik, kunnen worden aangepakt door gemeenten. Dit kan leiden tot boetes, intrekking van vergunningen of andere sancties. Daarnaast kunnen huurders hun rechten beter afdwingen en hebben ze meer bescherming tegen misstanden.


Reacties van andere ministers


Minister van Binnenlandse Zaken

De Minister van Binnenlandse Zaken heeft het wetsvoorstel goed verhuurderschap krachtig ondersteund. Deze minister is verantwoordelijk voor het woonbeleid en ziet de noodzaak van het verbeteren van de positie van huurders. De minister erkent dat er misstanden zijn op de huurmarkt en is van mening dat strengere regels en handhaving nodig zijn om de rechten van huurders te beschermen en discriminatie en intimidatie tegen te gaan. De minister heeft ook samengewerkt met het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten om ervoor te zorgen dat de belangen van arbeidsmigranten worden meegenomen in het wetsvoorstel.


Minister voor Wonen en Rijksdienst

De Minister voor Wonen en Rijksdienst heeft het wetsvoorstel goed verhuurderschap verwelkomd als een belangrijke stap om een eerlijke en veilige huurmarkt te bevorderen. Deze minister heeft de noodzaak benadrukt om de machtsbalans tussen verhuurders en huurders te herstellen en ervoor te zorgen dat huurders beter beschermd worden tegen misstanden. De minister is van mening dat het wetsvoorstel zal bijdragen aan een betere handhaving van de regels en het aanpakken van malafide verhuurders.


Minister van Justitie en Veiligheid

De Minister van Justitie en Veiligheid heeft de nadruk gelegd op het belang van het wetsvoorstel goed verhuurderschap in het tegengaan van discriminatie en intimidatie op de huurmarkt. Deze minister ziet het wetsvoorstel als een waardevol instrument om huurders te beschermen tegen onrechtmatige praktijken en om gelijke behandeling te waarborgen. De minister heeft aangegeven dat er, indien nodig, voldoende handhavingsmiddelen beschikbaar zullen zijn om ervoor te zorgen dat de regels worden nageleefd en overtreders worden bestraft.


Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de relatie tussen het wetsvoorstel goed verhuurderschap en de huisvestingssituatie van arbeidsmigranten benadrukt. Deze minister heeft erkend dat arbeidsmigranten vaak kwetsbaar zijn op de huurmarkt en blootgesteld worden aan misstanden. De minister heeft het belang van goede huisvesting voor arbeidsmigranten benadrukt en ondersteunt het wetsvoorstel als een middel om hun rechten te beschermen en hun woonsituatie te verbeteren.

De reacties van deze ministers laten zien dat er brede steun is voor het wetsvoorstel goed verhuurderschap. Ze erkennen de problemen op de huurmarkt en onderstrepen de noodzaak om de positie van huurders te versterken en misstanden aan te pakken. Samen met het wetsvoorstel bieden deze reacties een solide basis voor het bevorderen van goed verhuur.


Conclusie


Het wetsvoorstel goed verhuurderschap is een belangrijke stap om de positie van huurders te versterken en misstanden op de huurmarkt aan te pakken. Het introduceert regels voor goed verhuurderschap, inclusief het voorkomen van discriminatie en intimidatie, het schriftelijk vastleggen van huurovereenkomsten en het verstrekken van duidelijke informatie aan huurders. Gemeenten krijgen meer bevoegdheden om vergunningen in te stellen en malafide verhuurders aan te pakken. De reacties van ministers tonen brede steun voor dit wetsvoorstel en het belang van bescherming van huurders. Het is een belangrijke stap naar een eerlijke en veilige huurmarkt.

Like it? share it!

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief